Профілактичні заходи

«Найкращий спосіб зробити дітей хорошими – це зробити їх щасливими»

Всеукраїнський тиждень права

З метою виховання в молодого покоління поваги до закону і прав людини в Охтирській ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 практичним психологом ЧепусенкоВ.І., та соціальним педагогом ЧернишТ.О. було організовано та проведено тиждень права з 21 по 25 жовтня під гаслом: «Я маю право».

В школі було розроблено ряд заходів, що охопили усі ланки освітньої діяльності – від початкової до старшої. Програма заходів для учнів була цікавою і насиченою. Соціально-психологічною службою були проведені години спілкування: «Порушення прав дитини в казках» (2-4 класи), «Людина і закон» (5-9 класи), «Не помились у виборі шляху» (8-11 класи), тренінг «Стоп, булінг!» (8 класи), бесіди на правову тематику, конкурси малюнків. Виготовлено і розповсюджено буклет «Правова відповідальність підлітків».

Під час проведення заходу учні давали оцінку негативним фактам, при цьому використовували практичний матеріал, взятий з життя, близький і доступний їм. Така форма роботи  сприяла формуванню у них не тільки переконань в необхідності дотримання правил для учнів, а й виробила відповідні вміння та навички правильної поведінки.

Мій улюблений світ – без насильства: без жорстокості, болю, зла.

З 25 листопада в Охтирській  ЗОШ №1 розпочалася щорічна акція «16 днів проти насилля», яка спрямована на формування нетерпимого ставлення до будь-якої форми насилля.

Сьогодні було проведено психологічною службою перші заходи, які заплановані в школі. Так учні 7-А класу провели з соціальним педагогом Черниш Т.О. і практичним психологом Чепусенко В.І. годину спілкування з елементами тренінгу на тему: « Життя без насильства». На занятті учні навчалися як поводитися в нестандартних ситуаціях, умінню спілкуватися з ровесниками, робити добро іншим людям. А відеоролики, які переглянули діти спонукатимуть їх жити за золотим правилом «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставились до тебе».

Акція «16 днів проти насильства». Діти 4-их і 5-их класів взяли участь у конкурсі дитячого малюнку на тему “Світ без насильства очима дітей”.

Профілактична робота

1 грудня-Всесвітній день боротьби зі СНІДом.

Психологічна служба Охтирської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 разом з учнями 8-Б класу організували акцію «Не дай СНІДу шанс». Під час акції проводилися   інформаційні заходи серед  учнів 8-11 класів «Тобі варто це знати»,бесіда «Зроби свій вибір на користь життя»

Поширення роздаткового інформаційного матеріалу  присвяченого Всесвітньому дню боротьбі з ВІЛ-інфекцію та СНІДом.

Ми проти СНІДу!

                                                                                          Піскова терапія.

Практичний психолог Чепусенков І.В.

   «НЕ ПІСОК, А СПРАВЖНЄ ДИВО — БЕЗЛІЧ МРІЙ У НЬОМУ ВТІЛИМ!»

В Охтирській ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 одним із дієвих напрямів ігрової діяльності у корекційно – розвивальній роботі практичного психолога є використання піску.

Піскова терапія для дітей — це ігровий спосіб розповісти про свої проблеми, показати свої почуття, фантазії, страхи й позбутися їх, побороти емоційне напруження. Адже гра для дитини — необхідна, природна й улюблена діяльність.

Немає на світі нічого простішого й доступнішого, зручнішого й різноманітнішого, живішого й об’ємнішого, ніж гра з піском.

Робота з піском допомагає кожній дитині відчути себе творцем, дає змогу вивільнити негативні емоції, подолати страхи та втілити свої мрії, сприяє поліпшенню пам’яті, уваги й мислення, розвиває дрібну моторику і тактильні відчуття, збагачує кінетичний досвід.

Відомий американський педагог С. Куломзіна відзначає, що пісочниця не тільки розвиває творчий потенціал дитини, активізує просторову уяву, образно-логічне мислення, тренує дрібну моторику руки, але й ненав’язливо, поволі налаштовує дітей на осягнення моральних істин добра і зла, будує гармонійний образ світу.

Профілактична робота

Ні – торгівлі людьми!

Торгівля людьми – загальна проблема сьогодення. Це форма сучасного рабства та порушення прав людини. Жертвою торгівлі людьми може стати кожен, а знання – ефективний інструмент протидії.   Щоб   привернути увагу, розповісти про ризики,  на які наражаються українці.

В Охтирській ЗОШ І-ІІІ ст.№1, психологічною  службою  були проведені профілактичні заходи, щодо   протидії торгівлі людьми.

Мета заходів спрямована на зміцнення у дітей моральності, підвищення правових знань, та усвідомлення учнями гостроти проблеми торгівлі людьми, обговорити причини, форми та ознаки цього явища.

У початкових  класах в доступній формі та з допомогою казок, малюнків провели бесіди в ігровій формі про «Безпеку життя дітей»,  «Будьмо взаємно ввічливими»,  «Дружба і товаришування», які спрямовані на обізнаність дітей із даною проблемою. Діти ознайомилися з основними правилами особистої безпеки при зустрічі з незнайомими людьми у ліфті, будинку та на вулиці.Проводились арт-терапевтичні заняття за тематикою „Мої друзі в образах квітів”.

Для учнів 5-9класів проводились години спілкування з питань правового виховання та попередження правопорушень, зокрема «Твої права й обов’язки», «Вчимося жити добрими людьми», «Відповідальність неповнолітніх», «Головні положення Конвенції ООН про права дитини», «Подорож до країни доброти», «Умій робити людям добро», «Покарання та його види», «Токсикоманія і діти», «Поважай порядок», «Віртуальні небезпеки», круглі столи «Поговоримо про права та обов’язки дітей в Україні», «Правова відповідальність підлітків», тренінгові заняття «Умій захистити себе», «Права людини – найвища цінність».

Бесіди, години спілкування з старшокласниками 9-11класів за темами: «Торгівля людьми: це може трапитись з кожним», «Безпечне працевлаштування», «Туристична подорож за кордон», «Рабство. Чи існує воно сьогодні?», «Що таке торгівля людьми і чому вона продовжує існувати?», «Торгівля людьми. Міф чи реальність?», «Чому в ХХІ столітті існує рабство?», «Торгівля людьми – сучасний прояв рабства.», «Як уберегти себе від пастки рабств.»

Було організовано перегляд відеофільму «Запобігання торгівлі людьми та експлуатації дітей» з подальшим його обговоренням, круглий стіл «Скажи «Стоп» торгівлі людьми». Ці заходи допомогли підвищити рівень усвідомлення учнями гостроти проблеми торгівлі людьми.

Обговорили причини, форми та ознаки цього явища, як не стати жертвою торгівлі людьми. Учні сформували навички обережної поведінки,  вміння захищати власну гідність та правила толерантного ставлення до постраждалих від торгівлі людьми.

Психологічна  служба.

Поради від психолога

ЩО ТАКЕ БУЛІНГ ТА ЯКІ ЙОГО ПРИЧИНИ

Булінг – це агресивна і вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним впливом.

Кривдники можуть знайти безліч причин щоб цькувати дитину: зовнішність, що не вписується у загальноприйняті рамки, поведінка, думки, які не збігаються з думкою більшості, тощо.

Яскравими прикладами булінгу є словесні образи, навмисне неприйняття дитини до колективу, шантаж та навіть побиття.

“Успіхи у навчанні, матеріальні можливості та навіть особливості характеру можуть стати основою для  булінгу. Крім того, жертвою  булінгу  може стати також той, кому складно спілкуватися з однолітками, хто поводиться відлюдкувато чи, навпаки, провокативно”, – зауважують психологи.

Частіше за все люди, що цькують, вважають, що це смішно і в цьому немає великої проблеми чи трагедії, а також, що дорослі не будуть звертати на це увагу.

 

             ЯК ВІДРІЗНИТИ БУЛІНГ ТА СВАРКУ МІЖ ДІТЬМИ

Булінг  супроводжується реальним фізичним чи психологічним насиллям: жертву висміюють, залякують, дражнять, шантажують, б’ють, псують речі, розповсюджують плітки, бойкотують, оприлюднюють особисту інформацію та фото в соціальних мережах.

У ситуації  булінгу завжди беруть участь три сторони: той, хто переслідує, той, кого переслідують та ті, хто спостерігають.

Якщо булінг відбувся, він може повторюватися багато разів.

 

 

 

ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЩО ВАШУ ДИТИНУ ПІДДАЮТЬ ЦЬКУВАННЮ

 

Перше, що треба зрозуміти – діти неохоче розповідають про цькування у школі, а тому не слід думати, що у перший же раз, коли ви спитаєте її про це, вона відповість вам чесно. Тому головна порада для батьків – бути більш уважними до проявів булінгу.

Якщо ваша дитина стала замкнутою, вигадує приводи, щоб не йти до школи, перестала вчитись, то поговоріть з нею. Причина такої поведінки може бути не у банальних лінощах. Також до видимих наслідків булінгу відносять розлади сну, втрату апетиту, тривожність, низьку самооцінку. Якщо дитину шантажують у школі, вона може почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитись від агресор.

Якщо цькуванню піддають вашу дитину, то обережно почніть з нею розмову. Дайте зрозуміти, що вам можна довіряти, що ви не будете звинувачувати її у тому, що вона стала жертвою булінгу.

Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/подруги.

Також не слід у розмові з дитиною використовувати такі сексистські кліше, як “хлопчик має бути сильним та вміти постояти за себе”, “дівчинка не повинна сама захищатись” та інші. Це тільки погіршить ситуацію.

 

 

 

 

 

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ТИ СТАВ ЖЕРТВОЮ БУЛІНГУ

Перше і найголовніше правило – не тримати це у секреті. Розкажи друзям, знайомим чи рідним про те, що тебе ображають у школі, цього не слід соромитись.

Інколи допомогти з вирішенням складної ситуації у школі може абсолютно не пов’язана з цим людина: тренер у секції, куди ти ходиш після школи, або вчитель, до якого ти ходиш на додаткові заняття.

Також не слід звинувачувати себе у тому, що тебе цькують. Ми говорили раніше, що кривдникам легко знайти жертву булінгу, адже для цього слід просто якось відрізнятись від оточуючих.

Якщо цькування у школі перетворились зі словесних на фізичні – йди до директора школи або завуча та докладно розкажи їм про це. Також повідом про ситуацію батьків.

Якщо у школі є психолог, то можна сміливо звернутись до нього, щоб відновити відчуття впевненості у своїх силах та зрозуміти, як діяти далі.

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВИ СТАЛИ СВІДКОМ ЦЬКУВАННЯ

Якщо цькують твого друга чи подругу, то одразу звернись до дорослих: вчителя, старших товаришів, родичів, батьків тощо.

Якщо твій друг чи подруга поділилися з тобою, що вони потрапили у ситуацію булінгу, обов’язково говори з ними про це — вони потребують твоєї підтримки.

У жодному разі не слід приєднуватись до групи, що цькує, та висміювати проблеми свого друга чи подруги.

Якщо ви дорослий, який потерпав від булінгу колись, то не проходьте повз. Спробуйте захистити дитину, яку ображають. При цьому не слід ображати дітей, які цькують, адже деякі роблять це, тому що самі постраждали від насильства (вдома, у спортивній секції, в іншій школі тощо). У таких випадках вони можуть виміщати свій біль через знущання і приниження слабших за себе.Деякі діти булять, щоб ловити на собі захоплені погляди оточуючих, а відчуття переваги над іншими приносить їм задоволення. До того ж, нападаючи на когось вони захищаються від цькування. Іноді такі діти дуже імпульсивні і не можуть контролювати свій гнів. У таких випадках справа нерідко доходить і до фізичного насильства. Спробуйте повідомити про булінг людей зі школи, де це відбувається, або батьків дитини.

 

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ІНШИХ ЦЬКУЄШ ТИ

Зрозумій, булінг – це твої дії, а не твоя особистість. Ти можеш ними керувати та змінювати на краще. Пам’ятай, що булінг завдає фізичного та емоційного болю іншому, а тому подумай, чи дійсно ти цього прагнеш? Деякі речі можуть здаватися смішними та невинними, проте вони можуть завдати шкоди іншій людині.

ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ, ЯКА ЦЬКУЄ ІНШИХ

Ми вже казали, що в ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони, а тому, коли ви дізнались про цькування у школі, не слід забувати про тих, хто ображає. Психологи зауважують, що дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу.

Відверто поговоріть з нею про те, що відбувається, з’ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що “всі так роблять”, або “він заслуговує на це”. Уважно вислухайте і зосередтеся на пошуці фактів, а не на своїх припущеннях.

Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.

Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.

Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство. Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв’язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення. Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.

Пам’ятайте, що агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки.